Myötätuntoa tarvitaan juuri nyt enemmän kuin koskaan, elämme monella tapaa epävarmaa aikaa. Pelolla ja vihalla tehdään politiikkaa, myydään lehtiä ja niillä täytetään eri viestintäkanavien sisältöjä. Pelko ja viha ovat tarpeellisia ja voimakkaita tunteita, ne pitävät meidät elossa. Voidaksemme hyvin tarvitsemme positiivisia tunteita: myötätuntoa, iloa, rakkautta.

”Myötätuntoa tarvitaan juuri nyt ehkä enemmän kuin koskaan.”

Osallistuin äskettäin Maaretta Tukiaisen tilaisuuteen, jossa tarkasteltiin omaa suhdetta myötätuntoon. Pohdimme mm. milloin on vaikea tai helppo olla myötätuntoinen?

Monesti on helpompi olla myötätuntoinen samassa tilanteessa olevalle ystävälle kuin itselleen. Itseen kohdistuva myötätunto on monelle täysin uusi asia – että näinkin voi ja saa tuntea! Pidän happinaamari vertauksesta: jos haluaa auttaa muita, on ensin pidettävä huolta itsestään. Muiden liiallinen auttaminen ja myötäeläminen voi aiheuttaa myötätuntouupumuksen. Olen kokenut tietoisuusharjoitusten auttavan omien ajatusteni ja tunteideni kohtaamisessa. Tunnen myötätuntoa, mutten enää väsy tai uuvu toisen kärsimyksen edessä.

Jos suutut vihallesi, se kasvaa kymmenkertaiseksi.”

Kaikesta harjoittelusta huolimatta minun on vaikea olla myötätuntoinen, kun joku omalla käytöksellään aiheuttaa muille kärsimystä. Ensimmäinen reaktioni on suuttumus ja viha. Olen aina ollut tekijä: heikompien puolustaja ja puolestapuhuja. Välillä minun on muistutettava itseäni, ettei kaikkia voi pelastaa ja vielä useammin: kaikki eivät halua tai tarvitse tulla autetuksi. Kaikelle on aikansa, paikkansa ja oikeat ihmisensä.

Kun katselee vihaa tai pelkoa (omaa tai muiden) vähän tarkemmin, huomaa, ettei siihen kannata vastata samalla mitalla. – Jos suutut vihallesi, se kasvaa kymmenkertaiseksi. Yksinkertainen asia, mutta välillä niin vaikea! Jos pystyn suhtautumaan ’väärintekijään’ myötätuntoisesti kuunnellen, on todennäköisempää, että myös hän kuuntelee mitä minulla on sanottavana. Syvällä sisimmässään hänkin varmasti kärsii, mutta suojelee ehkä sisintään vihalla. Opettajani Juhani Laakso sanoi kerran mieleenpainuvasti: ”Ihmisiä pitää silittää myötäsukaan, ei vastakarvaan.” Monet uudet kognitiiviset terapiamallit ammentavat oppinsa tästä ajatuksesta. Myötätunnolla on voima parantaa ja toisaalta sen puute sairastuttaa monia.

”Ihmisiä pitää silittää myötäsukaan, ei vastakarvaan.”

Mindfulness suomennetaan usein sanalla: tietoinen hyväksyvä läsnäolo. Hyväksyminen ja myötätunto saattavat joissain ihmisissä herättää negatiivisia ajatuksia. Hyväksymisellä ei tarkoiteta alistumista tai huonon käytöksen sietämistä. Esimerkiksi väkivaltaisessa parisuhteessa tilanteen hyväksyminen olisi sen näkemistä, että tämä suhde ei tee minulle hyvää. Näin muutos on hyväksymisen luonnollinen seuraus. Myötätunnon harjoitukset kuuluvat olennaisena osana mindfulness-kursseihin. Myötätuntoa on mahdollista vahvistaa ja tässäkin tärkeää on toisto. On eri asia ymmärtää asia tiedon tasolla, kuin kokea ja tuntea: ei fyysinen kuntokaan kasva kirjaa lukien.

”Myötätunnolla on voima parantaa ja toisaalta sen puute sairastuttaa monia.”

Joskus lempeyttä on toimia, mutta useimmiten paras tapa on olla rinnalla. Kuunnella, myötäelää, olla vaan. On asioita, joille emme voi mitään, asioita, jotka ovat jo täällä. Voimme vain hyväksyä, istua ja sallia tunteiden liike ja huomata niiden muuttuminen.

Voit kokeilla seuraavaa harjoitusta, kun jokin vaikea tunne tai tilanne vie huomiotasi. Voit vaihtaa pelko-sanan tilalle minkä tahansa vaikean tunteen tai tuntemuksen. Hengitä rauhallisesti ja sano mielessäsi hiljaa ja myötätuntoisesti: ”Hengitäessäni sisään, tiedän, että minussa on pelkoa. Hengittäessäni ulos hymyilen pelolle.”

Teksti: Hanna Vesalainen

Kukka

Hanna Vesalainen on mindfulness- ja asahi-ohjaaja, joka kouluttaa tietoisuustaitoja yrityksille, aikuis-, ja lapsiryhmille. Hanna yhdistää ohjaukseensa usein tietoisen liikkeen harjoituksen, asahin. ”Kun keho hidastaa tahtia, myös mieli rauhoittuu.” Lisätiedot: www.pause.fi

Hanna toimi ohjaajana Eheydessä Kiireetön iltapäivä tapahtumassa 13.3.16 sekä Mindfulness 8 viikon intensiivikursseilla. ks. www.eheys.fi kohta Kurssit ja tapahtumat.