Nykyarjessa ihmisen mieli helposti eksyy, väsyy tai kuormittuu. Tarkkaavaisuuden suuntaaminen oikeisiin asioihin on entistä vaikeampaa. Voisiko myötätunnosta olla apua mielen tasapainon löytymiseen? Löytyisikö itämaisista viisauksista ymmärrystä mielen epätasapainotiloihin ja niiden korjaamiseen?

 -Elämässä asioita rikkoutuu, mutta myös korjaantuu. Joskus tarvitaan korjauslaastia asioiden kunnostamiseen, mutta se korjauslaasti voi olla myös kultaista, työpsykologian professori Alma Rodriguez-Sanchez toteaa vertauskuvallisesti. Haastavista tilanteistä selviytymisen kohdalla puhutaan resilienssistä, eli sinnikkyydestä ja kyvystä löytää mielen tasapaino kuormittavan tapahtuman jälkeen.

Stressi kuuluu elämään ja pieni määrä hyvää stressiä on tarpeen onnistuneiden suorituksien kannalta. Ongelmia tulee, jos stressipiikeistä ja kuormittavista tilanteista ei ole aikaa palautua tai jos stressaava elämäntilanne pitkittyy. Paineen alla ihmisen sisäinen stressitynnyri lainehtii laitojen yli, olotila tuntuu hallitsemattomalta ja käyttäytyminen on ennakoimatonta.

-Japanin kielessä liian kovan stressitason aiheuttama paine kuvataan symbolina, joka merkitsee sydämen kuolemaa, sanoo Rasmus Hougaard. Hougaard kouluttaa myötätunto- ja mindfulness-taitoja yritysjohdolle globaaleissa yrityksissä. Hänen mukaansa liian korkea stressitaso tukahduttaa aidot tunteet ja voi monella tapaa sairastuttaa ihmisen tunne-elämän.

Terveydelle on tärkeä tunnistaa tunteet ja kokea ne silloin, kun ne tulevat. Kiinalaisessa terveystiedossa tunteita kuvataan lieminä, joiden vahvuus ja kesto vaihtelevat. Esimerkiksi vihan liemi tekee meidät kiihtyneiksi, tunteen laannuttua liemi ja sen vaikutus pikku hiljaa liukenee pois.  Jos tunteet jäävät kehoon koteloitumaan, ne kuormittavat ihmisen elimistöä ja voimavaroja.

Turkulainen työterveyspsykologi Ronnie Grandell peräänkuuluttaa rohkeutta kohdata oma pahoinvointinsa ja kärsimys, sen sijaan että pakenisi tai torjuisi pahoinvointia esimerkiksi alkoholilla, ruoalla tai nettisurffailulla.  Kaikki alkaa pysähtymisestä, itsensä kohtaamisesta ja omien tunteiden rehellisestä myöntämisestä.

Myötätuntotutkijat kotimaassa ja ulkomailla lausuvat yhteen ääneen: myötätunnon kehittäminen on tärkein aloittaa itsestäsi. Aseta ensin happinaamari itselle ja sitten vasta toiselle. Itsemyötätunto on kykyä kohdella itseä rakentavalla tavalla. Itsemyötätuntoinen kohtelee tseään kuin hyvää ystäväänsä.

Itsemyötätuntoiset ihmiset ovat keskimäärin tyytyväisempiä elämäänsä, tyytyväisempiä parisuhteissaan ja kokevat vähemmän ahdistusta sekä masennusta verrattuna henkilöihin, jotka suhtautuvat kriittisemmin itseään kohtaan. Psykologi Chris Germer kirjoittaa: ”yksi itsemyötätunnon hetki voi muuttaa päiväsi kulkua. Monta itsemyötätunnon hetkeä voivat muuttaa elämäsi.”

Psykologisen turvallisuuden rakentamiseen tai löytämiseen tarvitsemme muita ihmisiä, heidän tukeansa, inhimillistä kohtaamista, ymmärrystä ja olkapäätä. Vahvistuminen alkaa heikkouden ja herkkyyden tunnistamisesta sekä luottamuksen löytämisestä. Se on askel askeleelta etenemistä.

Entä voiko särkyneestä mielestä tulla entistä vahvempi? Voiko parempi versio itsestä löytyä kriisin tai sairastumisen jälkeen? Alma Rodriguez-Sanchez kertoo japanilaisesta Kintsukoroi –taiteesta. Siinä rikkimennyt astia korjataan näkyvästi kultaisella laastilla – elämän jäljet ovat näkyvillä. Ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa toisen ihmisen kuunteleva läsnäolo ja arvostava kosketus ovat parhaita korjauslaasteja mielen vahvistumisen tiellä. Mielenkiinto kohdistuukin nyt siihen, mitä meistä voi tulla rikkoutumisen jälkeen.

Kirjoittaja: VTM Henna Tarjanne-Lekola on vuorovaikutuksen ja kehotietoisuuden mahdollistaja. Hän vastaa Eheys-hyvinvointikeskuksen toiminnasta, toimii avustajana Tunne & Mieli –lehdessä (Mielenterveyden keskusliitto) ja ohjaa kiinalaiseen terveystietoon pohjautuvia kehomielitunteja. Kirjoittajan aiemmin julkaistu artikkeli: Hiljaisuuden ja läsnäolon lempeää liikettä

 

 

 

Lähteet:
CoPassion–myötätunnon tutkimushankkeen seminaarit ja puheenvuorot: 13.6.17 ja 10.10.2017.

Think & Lead –seminaari  11.4.17

Anne Birgitta Pessi – Frank Martela – Miia Paakkanen (toim.) ( 2017): Myötätunnon mullistava voima, PS-kustannus

Grandell, Ronnie (2015): Itsemyötätunto, Tammi

www.itsemyotatunto.com