Asahi – Hanna Vesalainen

­Asahi on Suomessa kehitettyä terveysliikuntaa, jossa yhdistyvät itämaisen terveysliikunnan ja länsimaisen lääketieteen parhaat perinteet. Asahi Health® -liikuntamenetelmän tavoitteena on parempi elämän laatu ja asahi sopii stressin ennalta ehkäisyyn sekä hoitoon.  Liikesarja on suunniteltu tasapainottamaan mieltä ja rentouttamaan kehoa. Asahin liikkeet on tarkoituksella suunniteltu yksinkertaisiksi, jolloin liikkeiden oppiminen on helppoa ja oppimispaineita ei ole.  Asahissa on kolme sarjaa, jotka jokainen sisältävät niska-hartia-, selkä-, jalka- ja tasapainoharjoitukset sekä hengityksen ja mielen tasaamisen. Liikkeet suoritetaan hitaan hengityksen tahdissa: Kun keho hidastaa tahtia, niin mielikin rauhoittuu. Lisätietoa: http://pause.fi/index.php/kurssit-ja-aikataulut/

Chi-energia/ ChiBall – Henna Tarjanne-Lekola

Chi-energia on eheyttävä kehon ja mielen yhteyttä vahvistava tunti. Tuntien sisällöt mukailevat vuodenaikoja ja luonnon energioita. Tunti pohjautuu vuodenaikojen energioihin, perinteiseen kiinalaiseen lääketieteeseen ja oppiin viidestä elementistä: puu, tuli, maa, metalli ja vesi. Venytämme ja viritämme kehon näkymättömiä energiaratoja/ meridiaaneja; käytämme chi-palloa keskittymisen ja rauhoittumisen apuna. Tunnilla on vaikutteita Chi Kongista, tanssista, joogasta, pilateksesta ja feldenkraisista. Tunti päättyy rentoutukseen.

Chi-energia, lempeä  sopii erityisesti uusille lajin pariin tuleville, senioreille, odottaville sekä synnyttäneille.

Kehonhuolto & rentoutus teemakurssit – Henna Tarjanne-Lekola

Kehonhuolto & rentoutus -kurssi on ohjattua kehonhuoltoa. Tunti yhdistelee venyttelyä, joogaa ja feldenkraisia. Tunti alkaa lempeillä ja eheyttävillä energialiikkeillä seisten ja saamme keskittyneisyyttä ja sopivaa liikettä yläkehoon; lattiaosuudessa teemme rauhallisia keskikehoa  vahvistavia ja kehotietoisuutta lisääviä liikkeitä sekä venytyksiä. Lopputunnilla rentoudumme kolmen hengitystilan harjoituksen avulla.

Feldenkrais® teemaillat – Pirkko Kantinkoski

Feldenkrais on kehollinen oppimismenetelmä, jonka avulla voi syventää tietoisuutta, lisätä kehontuntemusta ja kehonhallintaa. Feldenkrais-menetelmässä liike opettaa meitä. Ryhmätunti on nimeltään tietoisuutta liikkeen kautta. Liikkeet ja liikesarjat ohjataan sanallisesti. Tunnilla havainnoimme liikettämme rauhallisesti, teemme omaan tahtiin, tietoisesti aistien ja tuntemuksia kuunnellen. Huomioimme kehon osien yhteyksiä ja yhteistoimintaa. Kokeilemme uusia vaihtoehtoja totuttujen tapojemme rinnalle. Feldenkrais sopii kaikille.

Iyengarjooga – Sirpa Kuosmanen

“Opetus perustuu B.K.S. Iyengarin kehittämään hatha-joogaan. Keskitytään tekemään jooga-asanat tarkasti, niin että ne ovat anatomisesti oikein linjattuja. Linjaus tarkoittaa sitä, että nivelet ovat suotuisassa kulmassa toisiinsa nähden. Näin jooga-asanoista tulee turvallisia, ja yksilön tarpeet tulevat huomioon otetuiksi. Asentojen huolellinen tekotapa ja mietitty järjestys auttaa joogaajaa ymmärtämään harjoituksen aiempaa syvällisemmin sekä löytämään uusia piirteitä itsestään ja kehostaan.”   Lisätiedot: www.sirpakuosmanen.fi

Jooga & kehonhuolto – Aura Nukari

Iltapäivän kehonhuoltohetki (60min) nollaa päivän ja antaa virtaa iltaan. Harjoitukset yhdistävät joogan ja pilateksen parhaita elementtejä; liikkeet tehdään hengitykseen ja kehonhallintaan keskittyen. Vahvistetaan kehoa, venytetään lihaksia sekä huolletaan niveliä. Pilateksen myötä kiinnitetään erityistä huomiota keskivartalon voimistamiseen ja joogan kautta löydetään liikkeen virtaus kehossa. Tunti päättyy lyhyeen rentoutukseen, joka auttaa energisoimaan kehon loppupäivään.
Tunti sopii kaikentasoisille -ja ikäisille liikkujille.

Auran (90 min) iltatunnin peruspilareita ovat juureva maakontakti, sieltä nouseva tuki luustoon ja lihaksistoon, kehonhallinta, hengityksen huomioiminen ja hyödyntäminen harjoituksissa sekä liikkeiden yhdistäminen toisiinsa sujuvaksi virraksi. Tunti koostuu kehon perusteellisesta lämmittelystä, virtaavista liikesarjoista, lihaskuntoa voimistavista harjoituksista sekä lopun rauhoittavasta ja palauttavasta osiosta. Mausteena iloa ja tilaa kuulostelulle oman kehon äärellä.
Tunti sopii edistyneille sekä jonkin verran jooga-/liikuntataustaa omaaville.

Tutustu Auraan ja hänen joogapolkuunsa: www.auranukari.com

Nuorten jooga – Inari Nikkanen

Lisätietoa nuorten joogasta: http://pause.fi/index.php/kurssit-ja-aikataulut/